Het zelf uitvoeren van (klinisch) epidemiologisch onderzoek, maar ook het beoordelen van de resultaten van anderen, vereist grondige kennis van de beginselen van epidemiologische data-analyse.
Hierbij speelt de biostatistiek een belangrijke rol. Met behulp van methoden en technieken van de biostatistiek kunnen de uitkomsten van epidemiologische onderzoeken worden samengevat (beschrijvende statistiek) en verder worden geïnterpreteerd en gekwantificeerd (inferentiële statistiek).
Daarbij heeft men te maken met begrippen als kansverdelingen, precisie, puntschatting, betrouwbaarheidsinterval, hypothese, p-waarde, etc.
De cursus Principes van epidemiologische data-analyse is een 6 daagse cursus waarbij theorie en practica worden afgewisseld.
Als bij de cursus [vol] staat, kunt u zich wel aanmelden, maar wordt u op een wachtlijst geplaatst. Zodra er een plek vrijkomt nemen we contact met u op. Op dat moment kunt u nog besluiten of u wilt deelnemen aan de cursus.
Het zelf uitvoeren van (klinisch) epidemiologisch onderzoek, maar ook het beoordelen van de resultaten van anderen, vereist grondige kennis van de beginselen van epidemiologische data-analyse. Hierbij speelt de biostatistiek een belangrijke rol. Met behulp van methoden en technieken van de biostatistiek kunnen de uitkomsten van epidemiologische onderzoeken worden samengevat (beschrijvende statistiek) en verder worden geïnterpreteerd en gekwantificeerd (inferentiële statistiek). Daarbij heeft men te maken met begrippen als kansverdelingen, precisie, puntschatting, betrouwbaarheidsinterval, hypothese, p-waarde, etc.
Voor het correct en efficiënt kunnen toepassen van deze methoden en technieken is het niet alleen van belang om tot op zekere hoogte de theoretische achtergronden hiervan te kennen. Minstens zo belangrijk is de vaardigheid om in een concrete situatie een verantwoorde keuze te maken voor een bepaalde methode of techniek en vervolgens het resultaat adequaat te interpreteren.
In deze cursus wordt aan al deze aspecten aandacht besteed. De belangrijkste basisbegrippen van de biostatistiek worden behandeld, waarbij steeds een voorbeeld uit de (klinisch) epidemiologische praktijk het uitgangspunt is. Er wordt dan verder ingegaan op vragen zoals: hoe kies ik de juiste analysemethode, wat zijn de adequate effectmaten, hoe precies zijn de schattingen daarvan, hoe onderzoek ik of er sprake kan zijn van vertekening, etc.
De student wordt ruimschoots in de gelegenheid gesteld om in werkgroepverband met dergelijke vragen te oefenen. Ook wordt aandacht besteed aan het gebruik van de computer bij het analyseren van gegevens in de vorm van computerpractica. Hierbij wordt het computerprogramma SPSS (Windowsversie) gebruikt.
Een greep uit de onderwerpen:
De cursus is bestemd voor personen die epidemiologisch onderzoek (willen gaan) doen en hun gegevens zelf willen analyseren, dan wel de analyse van epidemiologisch onderzoek van anderen optimaal willen kunnen beoordelen. De cursus is vooral gericht op personen die nog geen tot weinig ervaring hebben met epidemiologische data-analyse, of die hun kennis op dit gebied willen opfrissen.
Het is noodzakelijk te kunnen werken met SPSS.
Het lesmateriaal (o.a. presentaties, opdrachten en antwoordsleutels) voor deze cursus is beschikbaar op Canvas, onze digitale leeromgeving. De documenten blijven minimaal één jaar beschikbaar op Canvas. Het meenemen van een laptop naar de cursus is dus noodzakelijk om het lesmateriaal in te zien.
U heeft de volgende software nodig op uw laptop nodig voor het volgen van de computerpractica:
SPSS– indien u geen SPSS op uw laptop heeft, kunt u gebruik maken van de gratis proefversie (30 dagen) van IBM: zie SPSS Software | IBM. Het is ook mogelijk om SPSS via Surfspot aan te schaffen.
N.B. De standaard software voor de computerpracticum opdrachten is SPSS. Indien u echter een ervaren R gebruiker bent, dan is het ook mogelijk om de computerpractica zelfstandig met R te doen. Er zijn hiervoor antwoordsleutels beschikbaar maar het practicum wordt verder qua begeleiding in R niet ondersteund.
Altman DG. Practical statistics for medical research. London: Chapman and Hall, 1991. ISBN 97 804 122 7630 9.
Computerpracticum (aanbevolen):
– Vocht A de. Basishandboek SPSS 20. Utrecht: Bijleveld Press. 2012. ISBN 9789055482238.
– Voor een algemene introductie in het gebruik van SPSS, kan ook gekeken worden naar de eerste SPSS module van Niels Bal, docent epidemiologie & biostatistiek aan de Vrije Universiteit Amsterdam: SPSS VU Tutorial 1 – Data editor – YouTube
Deelnemers die deze cursus volgen als onderdeel van de Masteropleiding Epidemiologie ronden de cursus altijd af met een tentamen.
Deelnemers die deze cursus als een afzonderlijke cursus volgen kunnen facultatief de cursus afsluiten met een tentamen. De kosten bedragen in dit geval €160,- per tentamen of hertentamen.
Alleen wanneer de cursus met een voldoende resultaat bij het tentamen wordt afgerond worden de studiepunten (EC’s)toegekend en een tentamenverklaring uitgereikt.
Een verklaring van deelname wordt aan iedereen uitgereikt die minimaal 80% aanwezig is geweest. Op de verklaring van deelname worden alleen contacturen vermeld.
Voor deelname aan het tentamen moet zich men altijd aanmelden. Zie voor informatie en aanmelding: Tentamens
Deze cursus is geaccrediteerd voor:
De cursus’ Principes van epidemiologische data-analyse’ (V20) is geaccrediteerd voor 30 uren.
Om in aanmerking te komen voor de accreditatie-uren van deze cursus dient u de gehele cursus aanwezig te zijn geweest.
N.B. Met ingang van 1-1-2020 kan aan een arts die deelneemt aan verschillende cursussen van EpidM, maximaal 40 uren/punten per jaar worden toegekend.Deze nieuwe regeling is door het AccreditatieOverleg van de KNMG op 16 oktober 2019 bepaald. Voor meer informatie verwijzen wij naar de KNMG. https://www.knmg.nl/opleiding-herregistratie-carriere/aban.htm
Epidemiologie en Data Science, Amsterdam UMC