V55: Methodologische advisering

Deze cursus is alleen toegankelijk voor studenten van de Masteropleiding Epidemiologie


Datum:
2 mei, 21 mei, 5 juni, 12 & 21 juni, 9 juli 2019 Kosten: € 950,-
Plaats:
Amsterdam
Coördinator:
Mevr. dr. F. Rutters
Voertaal:
Nederlands
Werkvorm:
College, werkgroepen
Toetsvorm:
schriftelijke peer review, consult
Aantal EC:
3
Bijzonderheden:
Studenten worden in een later stadium geïnformeerd over de indeling van cursusdag 4.
  • Inhoud

    Een goede epidemioloog past zijn methodologische kennis en vaardigheden niet alleen toe op het eigen onderzoek, maar ook in andere situaties. Zo hebben epidemiologen vaak een adviserende rol bij startende en lopende onderzoeken van collega-onderzoekers, begeleiden zij studenten tijdens wetenschappelijke stages en PhD-studenten tijdens promotietrajecten. Daarnaast worden epidemiologen vaak gevraagd om andere onderzoeken voor (internationale) tijdschriften en referaten te reviewen.

    Tijdens deze situaties kunnen er zeer diverse vragen op je af komen, steeds anders en vaak samenhangend met de diverse fases van het onderzoek. Denk hierbij aan vragen over de opzet van de studie, meetinstrumenten, data-analyses, en rapportage van de studie. Daarnaast zal blijken dat in de praktijk de wereld net wat minder zwart-wit is, dan zoals gepresenteerd tijdens de cursussen en dat het werkveld constant in beweging is, waarbij er regelmatig hippe nieuwe analysemethoden worden geïntroduceerd.

    De vragen die we in deze vijfdaagse cursus gaan beantwoorden zijn onder andere: wat zijn veelvoorkomende methodologische en statistische problemen en vragen van studenten en collega-onderzoekers tijdens een consult? Hoe ga je om met dat grijze gebied? Wat zijn de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van onderzoeksdesign en data-analyse technieken en hoe houd je jezelf op de hoogte? Hoe controleer je een data-analyse van een student/collega? Hoe schrijf je een peer review en lees je goed mee als coauteur op een paper? Hoe voer je een goed adviesgesprek? Is de vraag die wordt gesteld door je collega wel de echte vraag die beantwoord moet worden, of blijkt er een andere onderliggende vraag te zijn? Kortom, in deze cursus wordt je voorbereid op je toekomstige rol als epidemioloog die in staat is om methodologisch advies op het gebied van epidemiologie en statistische methoden te geven.

  • Leerdoelen

    1. De student is in staat om in korte tijd informatie te verzamelen omtrent nieuwe onderzoeksdesign en data-analyse technieken en kan de voor- en nadelen hiervan uitleggen t.o.v. bestaande technieken.

    2. De student kan op een constructieve en kritische manier feedback en methodologisch advies geven (zowel mondeling als schriftelijk) op een uitgevoerde data-analyse en een draft van een wetenschappelijk artikel.

    3. De student kan passende gesprekstechnieken herkennen en toepassen in een methodologisch adviesgesprek.

  • Werkvormen
    • interactieve colleges
    • practicum/werkgroepen/oefenen gesprekstechnieken
    • huiswerkopdrachten
  • Ingangseisen

    Voor het volgen van deze cursus geldt dat alle verplichte cursussen (V10 t/m V50) gevolgd zijn en dat er ten minste drie keuzecursussen zijn gevolgd. Daarnaast moet men gestart zijn met de stage.

  • Literatuur

    Aanbevolen literatuur

    Nathans, H. Adviseren als tweede beroep. Resultaat bereiken als adviseur: Vakmedianet Management B.V. 2015. ISBN 9789462760462

    Adèr HJ, Mellenbergh GJ. Advising on Research Methods: a Consultant’s companion. Chapter 1 + Chapter 2. Johannes van Kessel Publishing. 2008.

    COPE Ethical Guidelines for Peer Reviewers. Hanes, I. Committee On Publication Ethics. March 2013, v.1. http://publicationethics.org/files/Peer%20review%20guidelines_0.pdf

  • Beoordeling

    Wordt bekend gemaakt uiterlijk 4 weken voorafgaand aan de cursus.

Als u doorsurft op deze website, gaat u akkoord met de plaatsing van cookies. Meer informatie Deze melding verbergen
U maakt gebruik van een verouderde browser, voor optimaal gebruik raden wij aan om uw browser te updaten.