R79: Kwalitatief Onderzoek: verdieping en toepassing

Deze cursus is een vervolg op de cursus Kwalitatief onderzoek in de praktijk van de gezondheidszorg (K78) en heeft als doel deelnemers voor te bereiden op het zelfstandig ontwerpen en uitvoeren van kwalitatief onderzoek in de gezondheidswetenschappelijke onderzoekspraktijk en biedt daarmee een gedegen voorbereiding en ondersteuning op het doen van empirisch kwalitatief onderzoek binnen eigen vakgebied en/of PhD training.

Datum:
[Vol] 21 september, 5, 26 oktober en 23 november 2020 Kosten: € 1.390,-
27 september, 18 oktober, 1 november, 20 december 2021 Kosten: € 1.450,-
Plaats:
Amsterdam
Coördinator:
Mw. drs. J. Th. C.M. (Anja) de Kruif,
Voertaal:
Nederlands
Werkvorm:
College en werkgroepen
Toetsvorm:
Groeps- en individuele opdrachten
Aantal EC:
3
Bijzonderheden:
De cursusprijs is inclusief het nakijken van de afsluitende opdrachten/tentamen. Deze vormen onderdeel van de cursus.
  • Inhoud

    De cursus biedt een verdere verdieping in de wetenschappelijke methoden van Kwalitatief Onderzoek gericht op focusgroepen, mixed methods onderzoek en verschillende analysevormen. De cursus bestaat uit drie dagen, verdeeld over zes weken, en een vierde dag ongeveer vijf weken na de derde dag. De eerste drie dagen wordt een theoretische uitleg en voorbereiding van de verschillende onderwerpen gevolgd door een praktische component waarin de theorie geoefend, toegepast of uitgevoerd wordt. Naast een nadere kennismaking met de focusgroep als methode van dataverzameling, leren deelnemers een focusgroep te ontwerpen op basis van een draaiboek en vervolgens uit te voeren. Vanuit een bestaande kwalitatieve dataset gaan de deelnemers individueel een verdiepende analyse uitvoeren en na koppeling van kwantitatieve data een mixed method onderzoek ontwerpen en de analyse daarvan uitvoeren. Meerdere methoden van data-analyse zullen aan bod komen door presentatie en discussie in groepsverband, en een narratieve analyse van een bestaande dataset die in duo’s uitgevoerd wordt. De vierde dag staat in het teken van de wijze waarop de individuele uitgevoerde verdiepende analyses kunnen worden samengevoegd en vervolgens hoe hieruit een resultatenparagraaf en deels discussieparagraaf van een wetenschappelijk vorm gegeven kan worden. Tijdens de cursusdagen wordt in de werkgroepen individueel en in groepjes gewerkt aan verschillende opdrachten. U moet rekening houden met circa 6 -8 uur voorbereiding per week waarin soms grote hoeveelheden teksten met aandacht gelezen moeten worden voor de volgende cursusdag.


    Globaal programma

    Dag 1:
    Colleges - Focusgroepen
    - Verschillende analysevormen, narratieve en verdiepende analyse
    Werkgroepen
    - Focusgroepen voorbereiden: ontwerpen van een draaiboek, rolverdeling
    - Verdiepende analyse uitvoeren met bestaande dataset
    - Referaten analysevormen voorbereiden

    Dag 2:
    Referaten - Over analysevormen van kwalitatieve data (groepsopdracht 1, 15%)
    Werkgroepen - Verdiepende analyse afronden (individuele opdracht 2, 15%)
    - Uitvoeren narratieve analyse (duo opdracht 3, 15%)
    College – Narratieve analyse

    Dag 3:
    Werkgroepen - Focusgroep toepassen en uitvoeren (groepsopdracht 4, 20%) - Observeren focusgroep en analysevoorstel maken

    College Mixed methods onderzoek
    - Mixed methods onderzoek oefenen en toepassen (individuele opdracht5, 15%)

    Dag 4:

    College samenvoegen individuele analyses
    Werkgroep samenvoegen individuele uitgevoerde verdiepende (groepsopdracht 6, 20%)
    College: schrijven van een kwalitatieve resultatenparagraaf en discussie
    Werkgroep vervolg opdracht 6

  • Docenten


    Mw. drs. J. Th. C.M. (Anja) de Kruif, cursuscoördinator
    VU Amsterdam

    Mw. dr. M.J. (Marjan) Westerman
    afdeling E&B, Amsterdam UMC, locatie VUmc






  • Leerdoelen

    1.De student kan vanuit de vraagstelling een onderbouwde keuze maken voor de analysemethode van een kwalitatief onderzoek.

    2.De student weet hoe hij/zij literatuur en theorie kan inzetten bij een verdiepende analyse, een narratieve analyse, het houden van een focusgroep en het doen van mixed method onderzoek.

    3.De student kan de uitvoeringsprincipes benoemen van de meest gebruikte analysemethoden (verdiepende analyse en narratieve analyse) en weet hoe ze toegepast kunnen worden.

    4.De student kan de uitvoeringsprincipes benoemen van mixed methods onderzoek en het houden van een focusgroep en weet hoe het toegepast kan worden.

    5.De student heeft ervaring opgedaan met de voorbereiding en uitvoering van een focusgroep, een verdiepende analyse, een narratieve analyse en een mixed method onderzoek.

    6.De student kan de principes van de verschillende analysemethoden zodanig toepassen dat hij/zij kan komen tot een beantwoording van de onderzoeksvraag.

    7.De student heeft ervaring opgedaan in de synthese van verschillende soorten data (kwantitatief en kwalitatief) om te kunnen komen tot een resultaat dat antwoord geeft op de onderzoeksvraag.

    8. De student heeft ervaring opgedaan met het samenvoegen van individuele analyses en het schrijven van een kwalitatieve resultatenparagraaf voor een wetenschappelijk artikel

  • Doelgroep

    De cursus is bestemd voor personen (onderzoekers en PhD-studenten) die betrokken zijn bij, of zich voorbereiden op het uitvoeren van kwalitatief onderzoek.

  • Ingangseisen

    Voor het volgen van deze cursus is vereist dat de cursus “Kwalitatief onderzoek in de praktijk van de gezondheidszorg” (K78) is gevolgd, of dat u beschikt over aantoonbare kennis op dit niveau.

    Daarnaast heeft u (enige ervaring) in het zelf afnemen van interviews en het uitvoeren van een thematische analyse. Dat kan in de vorm van bijvoorbeeld een pilotstudie of als onderdeel van "eigen" (promotie)onderzoek. Indien u twijfelt of u aan de ingangseisen voldoet, raden wij aan om vooraf met de cursuscoördinator contact op te nemen. Dat kan via ons secretariaat epidm@vumc.nl .


  • Cursusmateriaal en literatuur

    Cursusmateriaal

    Cursisten ontvangen voor de eerste cursusdag een kwalitatieve dataset in de vorm van een aantal interviews die vooraf gelezen dienen te zijn.

    Cursisten ontvangen op de eerste cursusdag een reader met de hand-outs van de presentaties en de werkgroep opdrachten.

    Alle uitwerkingen van werkgroepen, eventuele aanvullende literatuur, eventuele aanvullende lesstof en informatie over het tentamen kunt u op Canvas vinden, onze digitale leeromgeving.

    Een week voor aanvang van de cursus ontvangt u informatie over het aanmaken van een account voor deze cursus.

    U wordt verzocht tijdens de cursus een laptop mee te nemen. Er is geen speciale software nodig.

    Literatuur

    Qualitative methods for health research / Judith Green and Nicki Thorogood. - Third edition. - Los Angeles : SAGE, 2014. ISBN 9781446253090

  • Afsluiting, beoordeling en EC’s

    en verklaring van deelname wordt afgegeven indien de cursus in zijn geheel gevolgd is. In bijzondere gevallen kan de cursuscoördinator, na voorafgaand overleg en bij een geldige reden, besluiten bij geringe afwezigheid (max. 20%) toch een certificaat uit te reiken.

    De toetsing van deze cursus bestaat uit het maken van groepsopdrachten - en individuele opdrachten. Het eindcijfer is een gewogen gemiddelde (resp. 60% en 40%) van deze opdrachten. Er mag een opdracht onvoldoende zijn met minimaal een 4.5 die geherkanst kan worden. Alleen als de opdrachten met een voldoende resultaat zijn afgesloten ontvangt u een verklaring met daarop de studiepunten (3 EC’s).

  • Accreditatie

    Deze cursus is geaccrediteerd voor:

    • Cluster 1: huisartsen, specialisten ouderengeneeskunde, artsen verstandelijk gehandicapten
    • Cluster 2: medisch specialisten
    • Cluster 3: sociaal geneeskundigen, bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, artsen maatschappij en gezondheid.

    De cursus 'Kwalitatief onderzoek: verdieping en toepassing' (R79) is geaccrediteerd voor 15 uren.
    Om in aanmerking te komen voor de accreditatie-uren van deze cursus dient u de de eerste drie dagen van de cursus aanwezig te zijn geweest.

    N.B. Met ingang van 1-1-2020 kan aan een arts die deelneemt aan verschillende cursussen van EpidM, maximaal 40 uren/punten per jaar worden toegekend.Deze nieuwe regeling is door het AccreditatieOverleg van de KNMG op 16 oktober 2019 bepaald. Voor meer informatie verwijzen wij naar de KNMG. https://www.knmg.nl/opleiding-herregistratie-carriere/aban.htm

Als u doorsurft op deze website, gaat u akkoord met de plaatsing van cookies. Meer informatie Deze melding verbergen
U maakt gebruik van een verouderde browser, voor optimaal gebruik raden wij aan om uw browser te updaten.